O ludziach, odpowiedzialności i trosce o pracowników – Klaudia Wichłacz – HR Biznes Partner w Urtice
Dobre relacje między współpracownikami, przyjazna i tolerancyjna atmosfera, szansa na rozwój biznesowy i osobisty – to wszystko sprawia, że każdy w Urtice czuje się zrozumiany i dobrze zaopiekowany. Jak od kulis wygląda wspieranie pracowników w rozwoju ich kariery? Zapytaliśmy o to Klaudię Wichłacz, członkinię zespołu HR w Urtice.
Rozmawia Aleksandra Cencora
AC: Cześć Klaudia, zanim zagłębimy się w szczegóły, może opowiedziałbyś trochę o swojej roli w dziale HR i codziennych zadaniach. Jak długo pracujesz w Urtice?
KW: Cześć, moja historia z Urticą rozpoczęła się prawie 5 lat temu, aktualnie pracuję na stanowisku HR Biznes Partnera. Moim głównym zadaniem jest zapewnienie holistycznego wsparcia pracownikom na każdym etapie zatrudnienia, zgodnie z naszą strategią HR oraz prawem pracy. Realizuję to m.in. poprzez prowadzenie procesów rekrutacyjnych i onboardingowych, wspieranie managerów w obszarze zarządzania i budowania efektywnych zespołów, koordynację obszaru benefitów pozapłacowych, współtworzenie i realizację programów rozwojowych oraz prowadzenie działań z zakresu employer brandingu i komunikacji z pracownikami.
AC: Można powiedzieć, że pracując w swoim dziale codziennie realizujesz wszystkie trzy naczelne wartości Urtiki: ludzie, wiedza, odpowiedzialność. Ludzie oraz wiedza, bo odpowiadasz za wsparcie pracownika na każdym etapie zatrudnienia. Do tego jesteś wykwalifikowaną specjalistką z kierunkowym wykształceniem, ponieważ skończyłaś studia psychologiczne. Do odpowiedzialności jeszcze wrócimy. Na ten moment opowiedz proszę, w jaki sposób Twoje wykształcenie pomaga Ci w codziennej pracy.
KW: Olu, dziękuję Ci za te słowa – bardzo miło mi to słyszeć. Myślę, że w branży HR zaczyna się to zmieniać, firmy stawiają na budowanie różnorodnych zespołów pod względem kompetencji i wykształcenia.
Tak, ukończyłam studia psychologiczne na Uniwersytecie Wrocławskim, poszerzając swoją wiedzę w zakresie psychologii społecznej, emocji, motywacji, różnic indywidualnych komunikacji i nie tylko. Miałam przyjemność udziału w wielu warsztatach rozwijających umiejętności interpersonalne i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, dzięki czemu mam możliwość budowania efektywnej komunikacji oraz relacji z pracownikami i kandydatami. Tak jak wspomniałaś, kluczową wartością Urtiki są ludzie, a w zdrowej współpracy sprawna komunikacja to podstawa.
AC: Trzecią wartością ujętą w firmowym Katalogu Wartości jest odpowiedzialność. Mamy tu na myśli zarówno odpowiedzialność wobec pacjentów (którzy są odbiorcami dostarczanych przez nas leków), zrównoważony rozwój i koncepcję ESG, jak i odpowiedzialność wewnętrzną – wobec naszych pracowników. Co Twoim zdaniem wyróżnia Urticę pod tym względem?
KW: Sądzę, że odpowiedzialność i etyka biznesowa budowana jest przez naszych wykwalifikowanych i zaangażowanych w swoje zadania pracowników. To oni każdego dnia wykonują swoją pracę zgodnie z misją i wartościami firmy. Odnosząc się do odpowiedzialności wewnętrznej – Urticę wyróżnia stabilność – którą chcemy utrzymywać i wzmacniać. Wyróżnia nas również atmosfera – każdy z nas czuje się współodpowiedzialny za siebie nawzajem.
AC: Jak w praktyce wygląda dbałość o dobro pracowników? Jakie inicjatywy podejmuje Wasz dział, żeby ludzie czuli się tu dobrze?
KW: Do dbania o dobrostan pracowników staramy się podchodzić holistycznie. Zapewniamy benefity w ramach trzech głównych kryteriów: zdrowie, sport i samorozwój. Dbając o zdrowie naszych pracowników, oferujemy im m.in. ubezpieczenia grupowe, lekowe, medyczne oraz karty zniżkowe. Zdając sobie sprawę, jak kluczowym aspektem jest aktywność fizyczna, Urtica organizuje akcje sportowe pod hasłem Urtica Team i stawia na rozwój pasji pracowników poprzez projekt „Podziel się pasją”. Ponadto uczestniczymy w maratonie DOZ oraz dofinansowujemy karty sportowe. W ramach samorozwoju naszych pracowników oferujemy: dofinansowanie do studiów, naukę języków, szkolenia. W ostatnim czasie rozpoczęliśmy dwa nowe projekty. Pierwszy dotyczy platformy psychologicznej, zapewniającej dostęp do wysokiej jakości wsparcia psychologicznego, wellbeingowego oraz szerokie perspektywy rozwoju osobistego. W Urtice wierzymy, że inwestycja w te obszary sprzyja harmonii między życiem zawodowym a prywatnym naszych pracowników. Drugi projekt to diagnoza kompetencji i predyspozycji talentów i managerów, której celem jest identyfikacja mocnych stron oraz obszarów rozwojowych dla naszych pracowników.
AC: Tak jak wspomniałaś, wszyscy pracownicy Urtiki mają także dostęp do platformy psychologicznej. Jak to działa i czy według Ciebie cieszy się zainteresowaniem wśród pracowników?
KW: Platforma psychologiczna jest w całości dofinansowana przez pracodawcę i dostępna od pierwszego dnia zatrudnienia. Logowanie jest bardzo intuicyjne, każdy pracownik ma możliwość korzystania z benefitu – wystarczy, że zaloguje się przez stronę intranetową lub aplikację. Dzięki platformie nasi pracownicy mają możliwość wsparcia ze strony specjalistów takich jak psycholog, psychoterapeuta, coach, dietetyk, doradca finansowy czy prawnik. Narzędzie pozwala również na rozwój kompetencji miękkich poprzez seminaria, webinaria i warsztaty. Z uwagi na zachowanie pełnej anonimowości każdy pracownik może czuć się bezpiecznie korzystając z platformy.
AC: Jak myślisz, które z oferowanych pracownikom udogodnień cieszą się popularnością? No i – co dalej? Jakie macie plany na przyszłość? Czy są jakieś obszary, na których chcecie się bardziej skupić?
KW: W Urtice dbanie o dobrostan pracowników to nasz priorytet, dlatego nasze bieżące i przyszłe działania mają na celu wzmacnianie tego obszaru. Stale dbamy o budowanie wizerunku pracodawcy jako świadomej i odpowiedzialnej organizacji. W ostatnim czasie potwierdziliśmy te założenia poprzez dołączenie do Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Celem programu jest kontynuacja dobrych praktyk i wymiana doświadczeń rekrutacyjnych z zrzeszonymi firmami. Jednym z istotnych kierunków w zarządzaniu personelem jest wspieranie otwartości na różnorodność. W Urtice nasze zespoły są wielopokoleniowe, każde z pokoleń wnosi do organizacji unikalne postawy, doświadczenia, umiejętności i perspektywy. Kluczem do budowania silnych, zrównoważonych zespołów jest dla nas umiejętne wykorzystanie wszystkich korzyści płynących z tych indywidualnych różnic.
AC: Klaudia, powiedz jeszcze, z perspektywy pracowniczki – jak się tu czujesz? Czego oczekujesz od pracodawcy i czy uważasz, że Urtica spełnia te oczekiwania? Co cenisz w swojej pracy?
KW: Z perspektywy pracownika oczekuję rozwoju moich kwalifikacji oraz zawodowych wyzwań – przez ostatnie lata Urtica wspierała mnie w rozwoju tych obszarów. Nieocenioną wartością mojej pracy są ludzie – pracownicy Urtiki, z którymi współpracuję – pełni pasji, profesjonalizmu i chętni do dzielenia się wiedzą oraz poszukiwania nowych rozwiązań.
AC: Dzięki za rozmowę!